Direktlänk till inlägg 25 februari 2012

varannanvecka -Barn!

Av mariette gustafsson - 25 februari 2012 20:09

Jag hade äran att få "Hänga" med min minsta son hela förra veckan för att det var MIN vecka. Varje söndag är en sorgedag när min lilla älskling ska åka till sin pappa, för då är det HANS vecka.

För ovanlighetens skull så ska min pojke bara vara borta ifrån mig över helgen pga at det är sportlov nästa vecka så vi får vara tillsammans i tre veckor på raken. I vanliga fall är min lilla Lucas ett varannanannvecka-barn som så många andra barn. Jag har aldrig gillat den där grejen. Frågan är om någon av inblandade parter mår bra av det..men det är det mest rättvisaste vi kan komma på för at lösa situationen.

Barnen blir ju kluvna också på sätt och vis eftersom de alltid måste längta efter den ena eller den andra föräldern. Nu är det ju förståss så att det finns fördelar också med det här med varannanvecka boendet för kanske är det så att man verkligen anstränger sig på ett helt annat sätt att få tiden att vara av så god kvalitet som det är möjligt när man vet att tiden är begränsad.

Om det hade varit så att jag verkligen var barnledig på riktigt varannan vecka så kanske jag hade sett på det hela ur ett annat perpersktiv men jag lever inte ett stereotypiskt liv så vad vet jag.

Både jag och min "särbo" (gillar inte detta tillstånd heller) har funktionshindrade barn och barn med flertalet diagnoser som gör att deras mentalitet inte helt enkelt går ihop, deras speciella behov krockar ganska rejält så när den ene av oss är barnledig är inte den andre det istället och det som skulle ha varit ledig tid blir inte det eftersom vi naturligtvis hjälper varandra varje dag. Vi har dygnetrunt jobb med barnen så det krävs två personer om man ska orka fungera överhuvudtaget.

Visst kan man skaffa assistenter hit och dit och det är bra för dem som inte har annat att ta till men människor har blivit så dåliga på at ta hand om "sina" om man nu kan säga så . Jag menar att det blir ofta så att samhället får ställa upp med resurser för alla dessa barn och även vuxna som behöver extra hjälp i sin vardag när det borde ha funnits syskon eller en faster/farbror kusin eller bästa vän som kunde ha hjälp till, men nu vill inte vi ha den där samhällshjälpen för tillfället just därför at vi är två som hjälps åt. Baksidan av detta är förståss att vi har aldrig fått tid till oss själva. Man känner sig trött ibland och önskar att man hade lite tid till nöjen eller vila. Så hände det som vi så länge hade väntat på - ledig tid, en hel helg.wow men grejen är den att vi har vanan i ryggraden att alltid ha något av barnen i släptåg så nu blev vi alldeles handfallna i stället. komiskt och sorgligt på samma gång. På fredagen inledde jag den barnlediga helgen med att kasta mig i sängen och bara somna ifrån allt medan "gubben" satt parkerad framför datorn. Sedan vaknade jag mit i natten störtpigg och kände att jag måste bara äta så upp o mekade något ätbart och sedan somnade gubben och jag var vaken till halv åta på morgonen och kom mig inte för att göra ett skit. Senare på dagen kom vi faktist på att vi borde göra något i alla fall så vi åkte helt enkelt iväg för att äta ute vilket vi aldrig annars gör. Det var hur mysigt som helst så det får symbolisera vår första date som vi trots några år tillsammans aldrig haft tillfälle att ha. men sedan tittade vi på varandra och undrade vad sjutton vi skulle göra härnäst.. Vi ryckte båda på axlarna. Vi åker hem och dricker kaffe sa vi båda två praktist taget samtidigt. Det är bara att inse det är vår grej det här med at ta hand om andra .vi är såna och kommer väl antagligen alltid att vara det.. Vi behöver kanske inte så mycket barnledigt, vi är "barnskadade" rakt upp och ner. Vi tar det,vår tid kommer. nyckelordet är acceptans, vi har acceterat läget helt enkelt och därför funkar det. Hur som helst så är det en hel kväll tills vår barnledighet är över så nu ska jag bara mysa med gubben sedan skita i allt och bra somna. I morgon kommer älsklingarna hem. kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mariette gustafsson - 5 juni 2014 10:18

Dags att skaka igång den gamla bloggen igen då som har hängt stilla alldeles för länge. Efter allehanda konflikter på FB så har jag tagit en liten paus därifrån men måste ändå få skrivklådan ur fingrarna så då är ju detta stället alldeles perfekt. Gå...

Av mariette gustafsson - 5 mars 2012 10:29

Läste idag på aftonbladet ang FB..Där påstås det att kvinnor, arbetslösa och låginkomstagare använder FB mer än andra och att de ofta mår dåligt av det också och att det antagligen beror på att man jämför sin egen profil med andras. Det kan ju i oc...

Av mariette gustafsson - 1 mars 2012 21:46

Sportlovet pågår ännu..tjoho..eller kanske inte. Visserligen har jag ju länge gått och längtat efter värme och ljus så på ett sätt är jag väl glad men varför tajmade vädergudarna precis in det på sportlovsveckan. Jag var ju helt inställd på att åka m...

Av mariette gustafsson - 28 februari 2012 21:43

Jag brukar ha migrän,det är ett helvete. Även om man har lyckan att slippa just migrän så drabbas nog alla av huvudvärk någon gång då och då.Visst finns det huvudvärkstabletter att ta till som tur är men ibland finns det faktist små trix man kan ta t...

Av mariette gustafsson - 20 februari 2012 09:25

Jo nog är det så att vi bedömmer"hunden efter håren" tyvärr. Jag har tänkt på det.Snacka om orättvist. Tänk er en familj med låg inkomst där barnen kanske måste gå i ärvda eller slitna kläder. De är ju redan dömda redan som det är just pga detta fa...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards